POZOR! Ke každé objednávce nad 400 kč (bez dopravy) přibalíme ZDARMA Slaný karamel 200g v hodnotě 159 kč. Objednat si můžete cokoliv. Akce platí pro prvních 300 objednávek.

Co jsou to bílkoviny a dokáží oddálit chutě na sladké?

co-to-jsou-bilkoviny-a-kde-je-najdeme

Co jsou to bílkoviny?

Bílkoviny, nebo také odborně proteiny, tvoří jeden ze tří základních pilířů výživy společně s cukry a tuky. Základní stavební jednotkou bílkovin jsou aminokyseliny, které se dělí na esenciální a neesenciální aminokyseliny.

#banner-vyziva#

 

Rozdělení bílkovin

Podle původu dělíme bílkoviny na živočišné a rostlinné, se kterými souvisí i další rozdělení na bílkoviny plnohodnotné, téměř plnohodnotné a neplnohodnotné. Tyto skupiny se liší v obsahu esenciálních aminokyselin a jejich vzájemném poměru.

Plnohodnotné bílkoviny jsou obsaženy například ve vejcích, mléku, masu a rybách.

Neplnohodnotné bílkoviny obsahují určité esenciální aminokyseliny v malém množství, což snižuje využitelnost proteinů. Mezi tyto bílkoviny zařazujeme rostlinné bílkoviny.

 

Zdroje bílkovin

Živočišné bílkoviny najdeme v potravinách živočišného původu, jako je maso, masné výrobky, vejce, mléko a výrobky z něj.
Potraviny bohaté na rostlinné bílkoviny jsou například tofu, tempeh, quinoa, červená čočka, mungo fazole a další.

 

K čemu bílkoviny v našem těle potřebujeme?

Bílkovinné řetězce jsou v těle rozkládány pomocí trávících enzymů na jejich složky. Tělo následně aminokyseliny absorbuje a využije je k výrobě nových sekvencí, důležitých pro tělesné funkce a procesy.

Je potřeba každý den tělu doplnit dostatek potřebných kvalitních bílkovin ve stravě, aby tělo dokázalo plnohodnotně fungovat. Proteiny mají ve výživě člověka hned několik funkcí. Je to funkce výživová, katalytická a hormonální, pohybová, zásobní, acidobazická, imunitní, strukturální a transportní.

Lidský organismus nedokáže přebytečné bílkoviny uložit, čímž se od dvou zbylých makroživin liší. Je vhodné, aby bílkoviny byly v každém jídle, které si dáte.

 

Věděli jste, že jídlo s menším obsahem bílkovin vás zasytí na mnohem kratší dobu, než jídlo bohaté na bílkoviny? Zkuste si na snídani udělat míchaná vajíčka namísto chleba s marmeládou a uvidíte, že pocit nasycení vydrží delší dobu.

 

Nadbytek nebo nedostatek bílkovin?

Doporučená denní dávka bílkovin se liší dle pohlaví, váhy a také fyzické zátěže člověka. Je logické, že nesportující člověk se sedavým zaměstnáním nebude potřebovat přijmout v potravě tolik bílkovin, jako sportovec nebo těhotná žena.

Pozor ale při hubnutí, kdy tělo potřebuje bílkovin větší množství, aby neztrácelo svaly, ale pouze tuk. Obecně se uvádí potřeba 0,8g/kg tělesné hmotnosti pro člověka, který si jen váhu udržuje a není fyzicky moc aktivní. Hodnota se však zvyšuje podle potřeb člověka až na 2g/kg tělesné hmotnosti.

#banner-vyziva#

 

I přesto, že je obsah bílkovin v potravinách velmi důležitý, jeho nadbytkem si můžeme i ublížit. Při nadbytku bílkovin může dojít ke zvýšení hladiny cholesterolu, vyššímu krevnímu tlaku, nebo také k přesycení dusíkem, což vede k nadměrnému vylučování moči a vyššímu riziku močových kamenů.

Nedostatek bílkoviny vede k oslabování svalů a k jejich úbytku, lámavosti nehtů, narušené imunitě a také ke špatné hojivosti. Při nedostatku vás navíc bude přepadat větší chuť na sladké.

Ať už chcete přibrat, zhubnout nebo si postavu udržet, je vyvážený příjem bílkovin ve výživě velmi důležitý.